Logo veteránweb

...místo pro všechny příznivce veteránů

Veteran web auto
Mapa okresů Přihlásit Registrovat


Cínování

Cínování je stará technika opravy, která se využívá na zarovnání spojů, vytvarování hran a vyrovnání nerovností karoserie, velkých i menších dílů. Cínování, vzhledem k pracovní i materiálové náročnosti je poměrně drahou záležitostí a u moderních č

Potřeby pro cínování:

  1. Měkká pájka.

Karosářský cín má v sobě pouze 25 - 30 % cínu, zbytek je olovo. Cínové pájky pro topenáře, elektrikáře nebo klempíře jsou tvrdé a proto nevhodné. Nepracuje se s nimi dobře ani na vodorovných plochách. Karosářský cín poznáme podle toho, že tyč je při ohýbání měkká. Pokud slyšíme praskání, pak je to pájka tvrdá, tudíž nevhodná.

Orientační ceny karosářského cínu:

Wurt 5 kg za 2100,- Kč

Berner 10 kg za 3200,- Kč

 

  1. Cínovací pasta obsahuje 80% práškového cínu a zbytek tvoří kyselina.

Orientační cena cca 1200,- Kč/kg (dobrý prodejce vám odlije menší množství).

 

  1. Zdroj tepla může být autogen, letlampa nebo propanbutanový hořák s úzkým plamenem, případně horkovzdušná pistole o vyšším výkonu než 2000W.

 

  1. Stěrka na cín má být dřevěná (buková, dubová nebo bambusová).

Tvar stěrky je dán účelem jejího užití. Na hrubé roztírání použijeme stěrku širší, rovnou, na rádiusy stěrky tvarované. Na zažehlení roviny stěrku hodně širokou nebo stěrku ve tvaru žehličky a na jemnější dohlazení pak použijte jemné špachtličky.

Precisní a dokonalé nanesení cínu na plochu v co nejoptimálnější vrstvě vám ušetří následnou práci při odbrušování přebytečné vrstvy cínu.

V současné době je možné stěrky zakoupit, ale vlastní výroba bude levnější.

 

  1. Napouštědlo na stěrky. Aby se cín na stěrku při práci nelepil, je nutné stěrku ošetřit látkou, která zabrání přilepení cínu na dřevo. Koupené stěrky jsou již ošetřené, přesto je třeba úpravu opakovat. Použít lze jakékoli oleje, kromě převodového (zapáchá), dobře funguje parafín, ale nejlepší je surový včelí vosk.

 

  1. Brusný materiál na opracování naneseného cínu.

K uhlazení plochy a odstranění přebytečné vrstvy cínu můžeme použít speciální pilníky na cín (karosářský pilník), škrabák, dláto i smirkový papír 80. Pokud pro práci zvolíme stopkovou frézu nebo jiné nářadí, musíme nastavit nízké otáčky, aby se cín nezačal tavit a nezanesl brusivo.

 

  1. Ochranné prostředky: Rukavice a respirátor!

Cínovací pasta obsahuje kyselinu, která se při zahřátí uvolňuje a vdechování výparů zdraví opravdu neprospívá, stejně jako vdechování prachu při broušení pájky s obsahem jedovatého olova.

 

Pracovní postup:

1) Očištění povrchu karoserie od zbytků barvy i rzi až na hladký kov.

Broušení, kartáčování, pískování – vše je dovoleno. Absolutní čistota je základ úspěchu.

2) Odmaštění není nezbytné, ale odstraní zbytky po pískování a broušení a práce je pak čistší.

3) Nanesení cínovací pasty na pracovní plochu.

Štětcem rozetřeme po ploše cínovací pastu. Dbáme na to, aby se nedostala do spár ve spojích, neboť kyselina obsažená v pastě by mohla později působit potíže.

4) Zahřátí pasty.

Hořákem zahřejeme pastou potřenou plochu. Pozor na přehřátí!

Pasta po zahřátí prská a rozlévá se. Na povrchu se objeví spečené kapky, které ještě za tepla odstraníme čistým bavlněným nebo lněným hadrem (textil s příměsí umělých vláken nelze použít, protože by se k povrchu připekl) nebo necháme plech vychladnout a pak ho otřeme mokrým hadrem (pasta je vodou omyvatelná).

Na pastou ošetřeném místě by se měla objevit celistvá stříbrná plocha. Je to důkaz toho, že pasta byla nanesena správně a bude tvořit dobrý podklad pro další cínování.

Pokud tomu tak není a objeví se „nestříbrné“ plošky, znovu tato místa pečlivě očistíme, odmastíme, znovu naneseme pastu, znovu ohřejeme a setřeme hadrem.

5) Nanesení cínu

Vezmeme tyčinku cínu, přiložíme jí k místu opravy (prohlubni), pomalu nahříváme a mírným tlakem o karoserii natavený cín nanášíme. Množství naneseného cínu závisí na velikosti promáčknutí karoserie. Pro začátečníky je vhodné položit si karoserii tak, aby pracovní prostor byl ve vodorovné nebo mírně šikmé poloze, aby cín nestékal.

6) Rozhrnutí cínu na plochu.

Housenku cínu, kterou jsme nanesli, potřebujeme rozetřít po ploše do požadovaného tvaru. Začneme pomalu, ale plynule nahřívat nanesený cín. Mírným tlakem špachtle zjistíme hloubku prohřátí.Cín se musí prohřát do hloubky, ne se jen natavit na povrchu! Měli bychom dosáhnout konzistence změklého másla. Při této konzistenci můžeme roztírat. Pokud cín přehřejeme, bude stékat.

Pozor! Pokud cín nahrneme na studenou část karoserie, tak sice přilne, ale při broušení bude dělat potíže.

7) Rozžehlení

Cín máme rozetřený po pracovní ploše nahrubo a je potřeba začít rozžehlovat.

Použijeme špachtli, které se říká žehlička. Cín nahřejeme pouze na povrchu a žehličkou vytvoříme zcela hladký povrch. Přitom můžeme odstranit přebytečné množství cínu, abychom nemuseli tolik odbrušovat.

8) Broušení

Broušení provádíme za studena. Na hrubou práci můžeme použít brusku nejlépe s odsavem. Pokud jsem cínu nenanesli zbytečně moc, tak si vystačíme s pilníkem, jemnější dočištění dokončíme pomocí smirku na špalíku (rovné plochy), nebo v ruce (obliny). Po broušení by opravená plocha měla být hladká, bez hmatného přechodu mezi ocelí karoserie a cínovanou částí.


 

Na závěr:

- Cínovat velmi jemné nerovnosti do 0,5mm není efektivní a použití tmelu může být vhodnější.
- Při ohřívání velkých ploch musíte dát pozor, aby se plech nezvlnil a nedošlo k deformaci karoserie.

- A velký pozor dávejte na kabely, nátěry a vystýlky, které jsou kolem nebo z druhé strany ošetřovaného plechu, aby se při zahřívání nevznítili nebo jinak nepoškodili. Pokud to jde, tak si raději tu část karoserie kterou cínujete odstrojte.

- Úspěch práce s cínem tkví v umění zvolit správnou teplotu ohřevu při určité pracovní fázi. To bohužel nelze popsat a tuto dovednost získáte pouze praxí.




Pozn. redakce. Dle našeho zjištění autor tohoto článku, mimo svých zkušeností, čerpal z článku Cínování na jaguar-club.net. Viz. http://cs.jaguar-club.net/clanek/cinovani-karoserie-klady-zapory-a-jak-na-to-21



Vložil: Vašek67

Náhradní díly na veterány Vyroubal

Soubory cookie nám pomáhají poskytovat, chránit a zlepšovat služby. Pokud budete náš web používat i nadále, vyjádříte tím svůj souhlas s využíváním vašeho souboru cookie.

Rozumím